Voor het zesde leerjaar komt het einde nabij. Volgend jaar zijn ze geen leerlingen meer van de St-Pietersschool. De meeste onder hen hebben negen jaar op onze school gezeten. Het is dus een groot hoofdstuk dat afgesloten wordt. De juiste keuze maken is dus van extreem groot belang. 

Om de leerlingen daarin te begeleiden gaan we samen met de klas een aantal scholen bezoeken. Zo zijn we dinsdag naar SUI gefietst. Een eerste kennismaking met een secundaire school. Eerste indruk? Alles is hier zo groot. 

Onze leerlingen lopen een beetje verloren in al die gangen en lokalen. 

Een paar lesuurtjes later en met waarschijnlijk nog meer twijfels dan voordien fietsen de zesdejaars terug naar school 

Heel veel tijd om alles te laten bezinken, krijgen we echter niet. Twee dagen later zijn we terug op stap. Deze keer bezoeken we BIM-SEM. Iets dichterbij, minder richtingen, iets kleiner dan SUI. Daar krijgen we een presentatie te zien over de werking van de school. We krijgen ook extra tijd om onze vragen te stellen. En die hebben we met hopen. 

We worden dan begeleid naar een klaslokaal waar we ons allereerste les Latijn volgen. 

Er is veel interesse en de leerlingen werken enthousiast mee. ’s Middags doen we mee aan een keuzeactiviteit. Techniek. Proefjes met elektriciteit. De nieuwsgierigheid van onze leerlingen wordt aangewakkerd en ze tegenhouden is niet meer aan de orde. Ze vliegen op hun opdracht en slagen erin om die tot een goed einde te brengen. Die twintig minuten waren duidelijk niet genoeg om de honger naar kennis van onze leerlingen te stillen. 

Na de middag krijgen we nog een les taal over spreekwoorden en gezegden. Ook daar gaan ze onmiddellijk aan de slag en voeren de verschillende opdrachten goed uit. De bel gaat. Het is tijd voor ons. We vertrekken terug naar school. Binnen twee weken gaan we nog een school bezoeken. Hopelijk krijgen de leerlingen langzaam maar zeker een beter zicht op wat de verschillende opties zijn om zo de goede keuze te kunnen maken.