Via de mondiale raad kwam ik in contact met de VZW Hubi&Vinciane. Deze stichting houdt zich bezig met het ondersteunen van projecten rond gezondheid, onderwijs, landbouw en ondernemerschap in Bénin. Meer info vinden jullie op https://hubi-vinciane.be. Bénin is een land dat in West-Afrika gesitueerd is, tussen Togo en Nigeria en ongeveer hetzelfde inwonersaantal heeft als België.

Na ons uitwisselingsproject met Marokko (sommigen onder jullie herinneren nog de inleefreizen en de bezoeken van de delegatie van leerkrachten en directeur aan onze school) voelde ik wel wat goesting om een nieuw project op poten te zetten. Even zag het er naar uit dat er een uitwisseling op poten zou kunnen worden gezet met Togo, maar dat draaide helaas op niets uit.

Enkele jaren later is het echter wel gelukt iets op poten te zetten. Via Scholenbanden is het mogelijk om subsidies te krijgen om een duurzame samenwerking met een school in het Zuiden te starten. Over een periode van vier maal twee jaar kunnen we elkaar beter leren kennen.

Via de VZW kwamen we in contact met de school Bonsi in N’Dali, die zo’n 400 leerlingen telt. In Bénin spreken ze Frans, wat het voeren van gesprekken natuurlijk makkelijk(er) maakt en ook interessant is voor de leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar.

Vlak voor kerst werkten de leerlingen fiches uit, waarin ze zichzelf voorstelden. Deze werden samen met enkele potjes van onze honing en een doos pralines opgestuurd naar Bénin, of beter gezegd meegegeven met iemand van de stichting die op bezoek ging.

We kregen een heel enthousiaste reactie terug! Meerdere prachtige foto’s werden gedeeld en we kregen ook een sympathiek spraakbericht via WhatsApp, heerlijk om te beluisteren. Om het letterlijk warm van te krijgen. Hoe een kleine geste een groot resultaat kan opleveren of hoe blij je kan worden van kleine, menselijke dingen. Daar kunnen wij misschien wel wat van leren.

Hoe gaat het nu verder?
Zowel in Bénin als in België zullen de leerlingen van vijf en zes een (gezond) ontbijt organiseren en daarover uitwisselen.
Nadien schakelen ze over naar onze moestuin, waar ze dingen zullen planten, er gegevens rond verzamelen (Hoe snel groeit iets? Welk weer was het? Enzoverder.) en die dan delen met hun medeleerlingen in Bénin.
Tussendoor zullen we ook een inzamelactie organiseren, tijdens de vastenvoettocht.
In het najaar zullen we dan proberen met een delegatie een bezoek te brengen aan de school in Bénin.