De mama van Sofiia kwam voorlezen uit het boek 'Дівчинка, яка тримала очі відкритими'.

Vind je de titel moeilijk om te lezen? Dat komt omdat het een Oekraïens boek is.  Het werd ons ook voorgelezen in het Oekraïens.

In het Nederlands is de titel ‘Het meisje dat haar ogen openhield.’

Met dit boek vraagt de Europese Commissie meer aandacht voor de problemen waarmee Oekraïense kinderen worstelen in Vlaanderen. Het prentenboek vertelt het verhaal van een meisje in een lagere school en een opmerkzaam klasgenootje dat haar steunt.

Het was heel bijzonder om alle toevalligheden te ontdekken: het hoofdpersonage heet ook Sofiia, heeft blonde haren en blauwe ogen en is een beetje verlegen van aard.

We sloten de voorleesweek spontaan af met enkele geïmproviseerde voorleessessies.  Wat een een gezellige drukte!